Kontrol og overvågning af revisors uafhængighed i overensstemmelse med §§ 24-24 c i revisorloven samt artikel 6 i revisorforordningen, og godkendelse af revisors levering af andre ydelser end revision, jf. artikel 5 i revisorforordningen

Vi rådgiver og bistår revisionsudvalget med at efterleve pligten til at kontrollere og overvåge revisors uafhængighed, i overensstemmelse med revisorlovens § 31, stk. 3, pkt. 5.

Revisionsudvalget skal kontrollere og overvåge revisors uafhængighed i overensstemmelse med revisorlovens §§ 24-24 c samt revisorforordningens artikel 6, og godkende revisors levering af andre ydelser end revision, jf. revisorforordningens artikel 5.

Revisionsudvalget skal årligt modtage en bekræftelse fra revisor om, at revisoren, revisionsfirmaet og de revisionspartnere og andre ledende revisionsmedarbejdere (senior managers og managers), der udfører den lovpligtige revision, er uafhængige af den reviderede virksomhed. Erklæringen om uafhængighed skal fremgå af revisionsprotokollatet.

Revisionsudvalget skal godkende revisors, herunder revisorer tilhørende samme netværks, udførelse af tilladte ikke-revisionsydelser efter at have foretaget en passende vurdering af trusler mod uafhængigheden og de sikkerhedsforanstaltninger, revisor har iværksat. Godkendelseskravet gælder ikke for de skatte- og vurderingsydelser, der er tilladt efter revisorlovens § 24 a, men det er revisionsudvalgets ansvar at overvåge og vurdere, at retningslinjerne for udførelse af sådanne ydelser er fulgt. Revisionsudvalget skal i den forbindelse være særlig opmærksom på, at der ikke er tale om en ydelse, der er omfattet af de forbudte ydelser, der er angivet i revisorforordningen.

Revisionsudvalget skal ligeledes være opmærksom på de nye regler i revisorforordningens artikel 4 om revisionshonorarer, herunder begrænsning i revisors levering af ikke-revisionsydelser og honorarets andel af revisors samlede honorarer.

Reglerne om revisors uafhængighed er ganske komplekse, og kræver nøje vurderinger. Endvidere fremgår regelgrundlaget både af den danske revisorlov såvel som revisorforordningen (EU). Revisorlovens regler om revisors uafhængighed suppleres således med yderligere krav i revisorforordningen.

Inspicio har indgående kendskab til bestemmelserne om revisors uafhængighed, og kan derfor rådgive og vejlede revisionsudvalget om overholdelsen af reglerne på området. Dette indebærer ligeledes konkrete uafhængighedsvurderinger.

Revisorforordningen har blandt andet til formål at sikre revisorernes uafhængighed i forhold til deres revisionsklienter. Artikel 5 i revisorforordningen indeholder således en liste over forbudte ikke-revisionsydelser, som revisor ikke må levere til en revisionskunde, der er omfattet af definitionen på en virksomhed af interesse for offentligheden. Revisorlovens § 24 a har dog udnyttet en option i forordningen til at tillade levering af visse skatte- og vurderingsydelser.

Inspicio har indgående kendskab til Erhvervsstyrelsens vejledning om revisors levering af tilladte skatte- og vurderingsydelser til revisionskunder af interesse for offentligheden (NAS vejledningen), og har, igennem myndighedsarbejde, indgående kendskab og erfaring med komplicerede uafhængighedsspørgsmål.

Erhvervsstyrelsens vejledning om tilladte skatte- og vurderingsydelser blev offentliggjort den 11. december 2017 og kan hentes her:

https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/vejledning_om_tilladte_skatte-_og_vurderingsydelser_til_revisionskunder_af_interesse_for_offentligheden.pdf